Inloggen

Heeft u al een account, dan kunt u hier inloggen. Op basis van de rechten die aan u zijn toegekend, kunt u de verschillende vragenlijsten invullen, de verantwoordingsrapportages gereed maken en aanvullende documentatie over ENSIA terugvinden.
Inloggen

Hoe begin je?

Gebruikt u het ENSIA-platform voor de eerste keer? Kijk dan dit 'Hoe begin je?'-filmpje en vind snel uw weg. 

FAQ (Veelgestelde vragen)

Hieronder vindt u alle veelgestelde vragen.
Ik ben nieuw als ENSIA-coördinator voor mijn organisatie/ik ga de ENSIA-coördinator tijdelijk vervangen. Hoe krijg ik toegang tot/krijg ik de juiste rechten in het ENSIA-platform?

Wij hebben een officieel bericht nodig dat u deze rol voor uw organisatie (tijdelijk) gaat vervullen. Hiervoor is op de website van VNGR een aanmeldformulier beschikbaar, waarin uw gemeentesecretaris/algemeen directeur verklaart dat u als ENSIA-coördinator bent aangesteld. Als het ENSIA-beheerteam uw aanmelding heeft binnengekregen en verwerkt, ontvangt de gemeentesecretaris een bevestiging per e-mail van de aanstelling. Het beheerteam richt eventueel een account voor u in en kent de juiste rechten toe. Hiervan ontvangt u per e-mail een bevestiging met daarin uw inloggegevens.

Ik heb problemen met inloggen.
Heeft u het instructiefilmpje ‘Hoe begin je’ bekeken? Als u desondanks als medewerker problemen ondervindt bij het inloggen, neem dan contact op met uw ENSIA-coördinator. Hij/zij kan u verder helpen.

Bent u zelf ENSIA-coördinator? In dat geval neemt u contact op met het ENSIA-beheerteam.
Ik wil toegang tot de tooling, maar ik ben mijn wachtwoord vergeten.
U kunt gebruik maken van de link: ‘wachtwoord vergeten?’ op het inlogscherm. U ontvangt dan een mail waarmee u uw wachtwoord kunt wijzigen.

Deze link werkt alleen als u nog geen vijf achtereenvolgende mislukte inlogpogingen heeft gedaan. Is dit wel het geval, dan is uw account geblokkeerd. Om opnieuw toegang te krijgen tot de tooling neemt u contact op met uw ENSIA-coördinator. Hij/zij kan u verder helpen.

Bent u zelf ENSIA-coördinator? In dat geval neemt u contact op met het ENSIA-beheerteam.
Ik krijg bij inloggen de vraag: ‘U moet de authenticatie applicatie configureren om uw account te activeren’. Wat moet ik doen? – 2-factor authenticatie instellen.
De ENSIA tooling maakt gebruik van 2-factor authenticatie. Naast het emailadres en het wachtwoord is een extra bevestiging nodig door middel van een automatisch gegenereerde beveiligingscode. U vult bij elke inlog de automatisch gegenereerde code in. Zonder deze code kunt u niet inloggen. 

Aan alle gebruikers die voor het eerst inloggen wordt gevraagd om 2-factor authenticatie in te stellen met behulp van een app (authenticatie applicatie configureren). U kunt een willekeurige Authenticatie-applicatie op uw telefoon gebruiken; denk aan Windows of Google Authenticator. U kunt dit soort applicaties downloaden via een App Store (Google Play, Windows Store, App Store).

Kies in uw authenticator-app voor toevoegen (bij Google app is dat bijv. via het + teken). Scan de aangeboden QR-code met uw telefoon en vul daarna de cijfercode in op het invulveld in de tool en klik op ‘ Bevestigen’.
Ik kan de QR-code niet scannen bij het instellen van de 2-factor authenticatie.

Hieronder wat tips om de QR-code succesvol te kunnen scannen:

  • Houd uw telefoon goed stil tijdens het scannen. Het kan even duren voordat hij gescand wordt. Uw camera moet namelijk scherpstellen op de QR-code.
  • Houd de telefoon op armlengte voor uw scherm: niet te dichtbij dus.
  • Zorg ervoor dat de QR-code volledig in beeld is tijdens het scannen.
  • Zorg ervoor dat alleen de QR-code in beeld is tijdens het scannen.
  • Houd geen objecten zoals uw vinger voor de camera tijdens het scannen.
  • Verhoog de helderheid van uw computerscherm. Dit verhoogt het contrast van de QR-code waardoor uw telefoon-camera het makkelijker kan scannen.

Heeft u te lang gewacht, dan kunt u de QR-code niet meer scannen. U kunt het beste uw browser op de PC sluiten en uw authenticatie app. Voer de handelingen daarna opnieuw uit.

Lukt het desondanks niet? Klik dan op de link die onder de QR-code staat: ‘Niet gelukt met scannen? Klik hier dan voor een andere methode’.

Ik heb een nieuwe telefoon, mijn 2- factor authenticatie werkt niet meer.
Wanneer u een nieuwe telefoon heeft, kan de ENSIA-coördinator uw 2-factor authenticatie resetten. Als gebruiker ontvangt u een e-mail wanneer de reset is uitgevoerd. Wanneer u daarna inlogt met uw gebruikersnaam, kunt u een nieuw wachtwoord kiezen om toegang te krijgen tot de ENSIA-tool.

Bent u zelf ENSIA-coördinator? In dat geval neemt u contact op met het ENSIA-beheerteam.

Contact nodig of uw vraag hier niet gevonden?
Neem contact op te nemen met de ENSIA-helpdesk. Via e-mail zijn wij bereikbaar op ensia@vng.nl. U krijgt in principe binnen een werkdag een reactie. Wilt u liever bellen, dan zijn wij bereikbaar tussen 09.00u en 13.00u op 070 – 250 2400.

Laatst bijgewerkt: juli 2021
SEP logo